Beatles Museum

Wie had dat gedacht, Alkmaar heeft zijn eigen Beatles historie!
Toen the Beatles in 1964 in Blokker gingen optreden, heeft de Alkmaarse politie extra mankracht gestuurd om de Nederlandse Beatlesmania in bedwang te houden.  Daarbij schijnen de eerste gitaren van John Lennon en George Harrison gemaakt te zijn in Alkmaar. Ik zet hier nog vraagtekens bij omdat ik de zogenaamde gitaarfabriek niet heb kunnen vinden. De gitaren komen inderdaad van Nederlandse bodem, maar ik denk dat ze uit Best komen en niet uit Alkmaar. Een verhaal met een staartje, en ik zal zo snel mogelijk voor opheldering zorgen! Voor een klein stukje geschiedenis over de gitaren, en welke beroemdheden ze nog meer gebruikt hebben, kan je meer lezen op de website van Egmond.

Enfin, het is dan ook niet meer dan normaal dat de stad ook zo zijn eigen Beatles museum heeft. Een van de hoogtepunten van het museum zijn dan ook de gitaren, kledingstukken en originele platencontracten van de “Fab Four”. Al deze pronkstukken behoren tot een fan, Azing Moltenaar. Morgen komt zijn 43e Beatles boek uit. Gelukkig had hij nog even tijd voor een interview:

Hij is een liefhebber, een groot Beatles liefhebber die helaas zijn favoriete band nooit live heeft (kunnen) zien optreden. Gelukkig is de helft van de band nog alive and kicking! Ook een liefhebber van McCartney zijn solo projecten heeft hij niet de dwang om hem te spreken. Azing is daar heel nuchter onder: “Hij komt maar naar mij toe! Het zou leuk zijn als hij een keer het museum komt binnenlopen, maar hij moet gewoon net als alle anderen entree betalen, haha!”

De “buitenwereld” kan zich vaak niet inleven in de wereld van een verzamelaar. Voor velen is het dan ook moeilijk te bevatten wat er zo leuk, en bijzonder is aan het sparen van “dingetjes”. Azing heeft een speciaal spreekwoord voor verzamelaars:

Ondanks dat the Beatles op nummer een staan op Azing zijn muzieklijst, luistert hij naar nog veel meer verschillende artiesten en genres. Daarom heeft hij nog een winkel, wat eigenlijk ook meer een museum is.

Terwijl je de laatste klanken van “She Soves you Yeah Yeah, Yeah” hoort bij het verlaten van het museum, hoor je de snoeiharde gitaarsolo’s van Gary Moore steeds harder worden. Collector’s Paradise ligt een stukje verderop waar je tweedehands cd’s, videobanden, lp’s en noem maar op van elke andere band kunt vinden.

“Het lijkt alsof ik een work-a-holic ben, dan is deels ook wel zo, als je het als werken ziet. Ooit ben ik benadert door iemand die mij miljoenen wilde geven voor mijn collectie. Hij had zijn cheque boek al te voorschijn gehaald. Ik zei nee. Het argument dat ik met al dat geld nooit meer hoef te werken, is het antwoord waarom ik nee zei. Ik zie het als mijn hobby, niet als werk. Er zit geen prijskaartje aan mijn hobby, hoeveel ik er ook voor zou krijgen”.

Azing is een van de weinige personen die ik ken die daadwerkelijk van zijn hobby, zijn beroept heeft gemaakt, en dát is iets om jaloers op te zijn.

2 thoughts on “Beatles Museum

  1. Wauw supervet, ik wist niet dat Nederland op de één of andere manier te maken had met The Beatles! Toch wel een beetje trots, en misschien ga ik volgende week wel even naar het museum toe!

Geef een reactie

