“I’m a legal alien”

Lex is een gevoelige jongen, en daar schaamt hij zich niet voor. Hij doet aan verdedigings sport, hij heeft een kat en houdt van de oosterse filosofie. Buiten dit alles, is hij een hardcore fanaat.

“Het begon bij mij op de basisschool, wanneer je muziek begint te ontdekken. Dance muziek was toen heel erg populair, en dat beviel mij wel. Toen ik ouder werd ging ik opzoek naar iets wat meer bij mij paste en zo kwam ik erachter dat dancemuziek met een harde bass en ritme echt iets voor mij was. Zo kwam ik bij hardcore terecht.”

Dj Paul Elstak was een van de eerste artiesten die mij aansprak. ik was ongeveer 15 jaar toen ik naar mijn eerste hardcore feestje ging. Het was in Bodegraven, daar kwam hij ook draaien. Je kan wel naar een discotheek gaan waar dancemuziek wordt gedraaid maar het is niet vergelijkbaar met een hardcore feest.”

“Precies te “hakken” op de muziek, mee gaan in de lasershows met rookmachines en stroboscopen.  De opbouw, en dan de melodie die loskomt, dat vind ik gewoon prachtig.”

“Ik ben naar een stuk of 50 grote feesten geweest. Ook in het buitenland, een paar keer in Duitsland en België. Ik ga niet helemaal naar Italië, lijkt me wel leuk als ik er toevallig ben, maar ik ga daar niet helemaal naar toe rijden alleen voor een feestje.”

“It takes a man to suffer ignorance and smile”

Lex is iets ouder dan ik ben, toch vond ik toen ik “klein” was hardcore ook iets hebben, nu nog steeds overigens. Ik wil nog steeds naar een groot feest zoals, Masters of Hardcore, Thunderdome, Nightmare in Rotterdam. Er is alleen een ding waar ik altijd voor vrees, racisme…

“Als je het over de oude garde hebt, zeg 20 jaar geleden in de tijd van de eerste Thunderdomes, toen was er sprake van veel racisme. Vroeger had je de “Sjonnies” en “Anitas”, de stereotype gabbers. Dat heeft mij nooit echt getrokken, het ging mij puur om de muziek. Ik heb mezelf ook nooit geprofileerd als een “gabber” met de typerende kleding (Nikes, Aussie, bomberjack). Heel veel van die gasten waren rechts, daar heb ik nooit iets mee gehad.”

“Ik heb vroeger weleens racistische handelingen gezien, zoals mensen die een hakenkruis op de grond tekende en dan in brand staken. Het sloeg nergens op. Ondanks dat er tegenwoordig veel minder racisme is in de hardcore scene, zijn er nog steeds een aantal racisten onder de gabbers, en met dát soort mensen wil ik gewoon niet te maken hebben. Ze zijn niet echt de slimsten. Ik denk dat veel van dat soort mensen een IQ van een schoenmaat hebben. Niet dat ik super slim ben, maar het is een ander soort intelligentie. Doordat ze zo kortzichtig denken, zijn ze gemakkelijk te beïnvloeden met dit soort negatieve dingen. Ze denken niet verder, of vooruit. Dat is mijn idee erachter.”

“Confront your enemies, avoid them when you can”

Ik weet dat Lex een goed punt heeft. Er is tegenwoordig veel minder racisme dan 20 jaar geleden. Toch heb ik het gevoel dat de kans groter is agressie en racisme tegen te komen op een hardcore evenement dan op een ander feest. En als ik als kleurling “hun wereld” binnenkom, lok ik het dan niet juist uit?

Dat is dus niet waar nu de muziek en leefstijl internationaler wordt gedeeld, krijg je een breder publiek. Er is heel wat verandert. Tegenwoordig zijn er veel meer mensen die er casual bijlopen. Het is veel opener en gemoedelijker. Donkere mensen zie je nog steeds erg weinig, maar het is denk ik gewoon niet hun genre.”

 

Lex steekt nog een sjekkie op voordat ik de beruchte vraag stel over het drugsgebruik tijdens een feestje.

“Het scheelt wel als je drugs gebruikt. Ik zeg niet dat het goed is, maar je zit veel meer in de flow. Negen van de tien keer zit ik wel aan de drugs ja, pillen, speed af en toe coke, MDMA en ook in combinatie met alcohol, alleen niet als ik aan de GHB zit. Het is bij mij nooit fout gegaan, wel een keer flauwgevallen, maar dat was voornamelijk door de hitte en vermoeidheid.”

Ik kan het mij niet voorstellen dat een feest met zoveel mensen, en zoveel drugs gebruik goed kan gaan. 

“Zelf doe ik niet snel gekke dingen. Ok, dat is niet helemaal waar, maar ik raak nooit helemaal de weg kwijt. Ik ga meer on-samenhangende dingen vertellen, onzin lullen. Ik heb wel een keer iemand gezien met schoen tegen zijn oor. Hij dacht dat hij in een belspel zat. Of een andere gozer, die met zijn kop tegen een betonnen muur ging slaan, zonder rede. Niemand greep in. Toen heb ik hem wel even weggetrokken.”

“Zelf heb ik eigenlijk nooit ruzie op een feest. Je komt denk ik dan ook niet sneller agressie tegen op een hardcore feest dan een ander feest. Je komt voor de muziek en het feest, waarom zou je dan gaan knokken?”

“Soms werk ik voor de beveiliging op dit soort evenementen. Ik heb altijd nog liever iemand wiens pupillen helemaal verbreed zijn, en er alleen agressief uitziet, dan iemand die straalbezopen is en die je niet meer kan inschatten. Iemand die onder invloed is van drugs kan je namelijk nog normaal benaderen.”

“Takes more than combat gear to make a man”

Over het algemeen kan je wel zeggen dat de muziek, en de leeftstijl weinig binding heeft met de maatschappij…

“Het blijft een besloten kringetje. Ik vind het wel jammer dat je het niet veel op de “gewone” radio hoort, wel via internet. Ook blijft het minder dat je niet hetzelfde hebt als met andere genres. Ik hoor niet in het totaal plaatje tussen de “gabbers”. Dus daar heb ik weinig mee, maar buiten dat wereldje heb ik ook niets. Het heeft weinig menging met de samenleving, je gaat naar hardcore feestje en that’s it. Je hebt veel minder raakvlakken op diverse activiteiten in de samenleving in vergelijking met bijvoorbeeld popmuziek.”

“Be yourself no matter what they say”

“Mensen die een oordeel hebben over gabbers, hanteren nog steeds het oude plaatje, en niet het hedendaagse. Onbekend maakt onbemind. Het oude beeld blijft hangen. Mensen die zeggen:  “Hardcore is toch geen muziek?!!”, Tja, dat jij alleen naar Frans Bauer luistert, maakt voor mij niet uit, ieder zijn ding toch?”

Er zijn binnen de hardcore scene meerdere sub-genres en sub-culturen. Je hebt nog Hardstyle, terror, tekno, speedcore en splittacore. Daarom spreek ik binnenkort met nog meer en verschillende, hardcore liefhebbers.

One thought on ““I’m a legal alien”

  1. Pingback: “Object of your own desire” | Music is the new religion

Geef een reactie

