“Money don’t get everything, it’s true”

“Heh bah, alles is zo duur tegenwoordig. Vroeger kostte een concertkaartje 10 gulden.” Een van de kreten die je vaak onder fans hoort.

Artiesten geven steeds vaker concerten, en het is dan ook erg verleidelijk om meer dan één keer naar een show te gaan. In plaats van een album één keer uit te brengen worden ze nu op honderd verschillende varianten op de markt gebracht. Op cd, singles, vinyl, colored vinyl, shaped vinyl, special edition box, her-pressing etc. etc. Dan heb je nog tourmerchandise. Je hoeft niet bang te zijn dat ze niet iets voor jou erbij hebben! Nee, je kan kiezen tussen 13 verschillende shirts, truien, onderbroeken, mutsen, sjaals, glazen, lunchtrommels….en dan hebben we het nog niet eens over het concertkaartje  gehad! Vers van de pers: Een kaartje voor Iron Maiden (mijn favoriete band) voor 25 juni in het Ziggodome is maar €59,- excl. servicekosten! Dat is tegenwoordig dames en heren, geloof het of niet, relatief goedkoop. 

“I need money….”

Tegenwoordig kampen fans met luxeproblemen, te veel keus. En ondanks dat alles prijzig is, zijn de concertzalen toch tot het dak gevuld! Met andere woorden, fans kiezen er uiteindelijk zelf voor om er grof geld voor te betalen.

Fan zijn van iets is een dure hobby! Daar ben ik persoonlijk achtergekomen toen ik uit gepuberd was, en steeds meer voor mijn eigen dingen ging betalen. Wat was dat toch makkelijk: “Maaam, er is een nieuwe…” of “paaaap mag ik…”.

Nog steeds steunen mijn ouders mij in mijn hobby, en krijg ik vaak nog een kadootje. Toch besef ik dat niet alles kan. Ik hoef niet alles te hebben waar de letters “The Beatles” op staan, en ik kan ook wat langer wachten met het kopen van een nieuw album.

Natuurlijk kan je het zelf zo duur ofgoedkoop maken als je wil. Je hoeft niet ALLES van de band te hebben….Ook al wil je dat soms wel.

In de eerdere posts kon je lezen hoe anderen hier mee omgaan. Zo vindt Stephanie Huys andere zaken minder belangrijk, en is het een kwestie van prioriteiten stellen. Uit eten gaan, of een extra concert pakken?

“…that’s what I want”

Hier zijn wat tips van mij, over hoe je toch nog veel kan verzamelen voor (iets) minder geld:

Muziekbeurzen, twee keer per jaar heb je de mega platen en cd beurs in de Jaarbeurs Utrecht. Op 24&25 november vindt het weer plaats, en is een van de grootste van Europa. Je vindt er ook meer dan alleen cd’s en lp’s. Nog steeds vind je veel prijzige collectors items, maar met een beetje goed speurwerk kan je nog wat betaalbare pareltjes vinden.

Tweedehands winkels, andermans schroot, is iemand zijn goud. In Amerika zijn ze veel populairder dan in Nederland, maar als je langs een “thriftstore” loopt, neem dan vooral even een kijkje. Je weet nooit wat je er tegenkomt. Zie het als Koninginnedag maar dan het hele jaar door!

Marktplaats en Ebay, pas hier goed op van/bij wie je het koopt. Je kan nooit met 100% garantie zeggen dat je waar voor je geld krijgt. Het is daarom verstandig om je producten zelf op te halen bij diegene van wie je koopt. Zo kan je niet alleen het product eigenhandig bekijken, maar zie je ook meteen of het een betrouwbaar persoon is.

Koop nooit overprijsde artikelen! Stop even iets meer tijd in het onderzoek van een bepaald object, voordat je het in een impulse koopt. Sites zoals http://www.popsike.com/ zijn hiervoor ook heel erg handig. Hier kan je bijvoorbeeld zien voor hoeveel een bepaald (vinyl) album ooit is verkocht.

One thought on ““Money don’t get everything, it’s true”

Geef een reactie

