“Pick of destiny”

Op 23 juni 2009 stond ik helemaal vooraan in de Amsterdam Arena, voor het concert van AC/DC. Glenn, en zijn lieve vriendin Hanneke stonden toen toevallig naast mij. We raakte aan de praat, en merkten snel dat we een ding gemeen hadden: het verzamelen van (onder andere) plectra! Plectra is meervoud voor plectrum, oftewel een gitaar pick.

Trots vertelde ik over mijn collectie: “Ja, ik heb er al een heleboel, ruim acht. Van Def Leppard…uhmm Iron Maiden….Metallica…en..”. Niet wetend dat Glenn er al bijna 100 heeft…

“Het is bij mij begonnen met Metallica. Mijn allereerste pick was van James Hetfield (gitarist Metallica) tijdens het concert in de Amsterdam Arena op 21-06-2004. Ik mocht officieel ook niet eerste ring staan, maar ben toch doorgerend.Met pure toeval ving ik hem na het nummer Enter Sandman.”

“Alles wat ik in de loop der jaren van Metallica verzameld heb, is voor mij zeer speciaal (die hard fan). Ik heb 4 picks van Hetfield, 3 van Kirk Hammet en 2 van Robert Trujillo. Verder heb ik nog 24 T-shirts, alle cd’s, dvd’s, 2 limited edition boxen, een rode Big 4 plectrum collectors item, en natuurlijk posters.”

Voor mij betekent Metallica: vrijheid, rust, ontspanning, agressie, spanning en ontlading. De eerste keer dat ik Metallica live zag, was op 6 december 2003 in een vol Gelredome. Godsmack stond in het voorprogramma. Helaas was ik net iets te laat met tickets kopen, dus we hadden zitplaatsen.

Sindsdien ben ik naar elk Metallica concert in Nederland geweest. Ik ben er zelfsvoor naar Zwitserland, Duitsland en Frankrijk voor gereden.”

 

……………………………………………………..
Dat Glenn een goed geheugen heeft was wel te merken. Hij vertelde alles dermate in details, dat ik niet eens door had dat we van het oorspronkelijke gesprek afdwaalden. Terug naar het verzamelen van plectra…!
………………………………………………………………………………………………………………………………..
“In principe heb ik al mijn plectra zelf weten te bemachtigen. Twee heb ik er gesmokkeld (gekocht), een van the Doors en een van AC/DC. Welke pick ik nog wil hebben?? Eigenlijk wil ik ze standaard bij elk concert allemaal hebben, maar Black Sabbath zou wel geniaal zijn, of van Tom Araya (Slayer)”.…………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………………………………..
Eigenlijk ben ik alleen maar bevriend met Glenn met de hoop dat hij mij zijn collectie nalaat...
………………………………………………………………………………………………………………………………
Dat is natuurlijk niet waar, maar wat is hij eigenlijk van plan met zijn verzameling? Een vraag die je elke verzamelaar wel moet stellen. ………………………………………………………………………………………………………………………
“Hahahaha, als jij mij jouw collectie geeft wanneer je er niet meer bent! Nou, nee alles blijft gewoon lekker in mijn collectie en ooit geef ik het wel door”.

Men vraagt weleens aan ons hoe het komt dat we zoveel (ok Glenn iets meer dan ik..) plectra hebben weten te verzamelen. Hier komen wat tips van ons:

Glenn: “Vooraan staan is eigenlijk wel een must”
Anj: Klopt, ik sta vaak vooraan en maak dan een bordje met een leuke tekst erop, dat verwijst naar “give me your guitar pick”.
Glenn: “Enthousiast mee doen en opvallen is wel handig”
Anj:  “Tussen de nummers door, schreeuwen dat je er 1 wil helpt ook nog weleens!”
Glenn: “…Of, een iets minder irritante manier, je vraagt na afloop of je er een mag…”

Na afloop worden ze vaak ook nog in het publiek gegooid, dus daar zou ik ook op wachten. Ohja, vriendjes worden met iedereen die tussen jou en het podium staat.

Conclusie! Je moet lef hebben, durven te grijpen, te vragen, te schreeuwen en op te vallen en negen van de 10 keer over het hek te hangen.

P.s. Glenn en zijn vrienden waren de lieve fans die mij een lift naar huis gaven😉

18 thoughts on ““Pick of destiny”

  1. Ik zelf woon nog thuis, dus heb geen vaste lasten behalve school. Verder maak ik vooral veel gebruik van het (gratis) OV, moet het wel een concert doordeweeks zijn, Zo heb je geen parkeer en benzine kosten. Verder, tja…tijdens de feestdagen een concertkaart op je verlanglijstje zetten! Veel eigen eten en drinken meenemen (biertje kost snel acht euro tijdens een concert).

  2. Pingback: Ink | Music is the new religion

Geef een reactie

