“White bolt of lightning”

Paulus Groenewegen is misschien wel de beroemdste Springsteen fan onder de Springsteen fans. Je zou bijna kunnen zeggen dat je geen fan kán zijn, als je “Badmuts” niet kent.

Paulus is dan ook moeilijk over het hoofd te zien, een grote man, met lang wit haar en een baard. Die met kop en schouders ver over iedereen heen tuurt tijdens een concert.

Ondanks zijn lengte valt hij niet alleen op in het publiek. “Badmuts” is ook erg actief op diverse fora, en misschien nog wel belangrijker, hij regelt vaak met zijn Bruce-maatje “Mama Muppet”, de beruchte role-call. Daarbij, is hij een lopende encyclopedie wat betreft Bruce Springsteen nummers, hij kan je precies vertellen welk nummer waar en wanneer gespeeld is. Paulus is namelijk ook een hele goede, en soms ook een erg fanatieke setlistposter!

Ik stond te trappelen om zijn huis te zien, want ik verwachte natuurlijk een huis vol met Springsteen memorabilia! “Badmuts” kwam mij ophalen in zijn Bruce-Mobile (een oude groene Buick, waarmee hij zijn Springsteen tour doet). Ik keek in het rond, niet precies wetend hoe een Buick eruit zou moeten zien, maar zag 1 groene auto met E-Street erop, nou dat moest hem zijn. Zijn Springsteen huis viel eigenlijk best tegen. Heel beschaafd stonden zijn cd’s, dvd’s en lp’s geordend in een kast. Hier en daar hingen een aantal posters en clippings netjes ingelijst aan de muur, maar verder geen toeters en bellen, geen Bruce Springsteen poppen of plukken haar van “The Boss” (believe me, some people collect EVERYTHING).

Onder het genot van een stuk cake en koffie begon “Badmuts” te vertellen, beginnend bij zijn passie voor setlisten. Want ik vroeg mij af, waarom je in godsnaam de setlist zou willen weten van een concert waar je zelf niet bij bent? Nog erger, waarom zou je zoveel moeite doen om de nummers te achterhalen? Luister naar zijn verhaal…

“From chaos to destiny”

Op de een of andere manier ga ik er altijd vanuit dat fans zoals “Badmuts” en “Pink Cadillac vanaf het eerste singletje die-hard fan zijn, maar dat is niet zo. Sterker nog, “Badmuts” kreeg pas echt Springsteen koorts in 2002. Dit is niet zonder rede, maar hoe dat precies zo gekomen is, kan toch alleen hij je het beste vertellen…

“Their faith is revealed”

Zo af en toe komt zijn zoon Rick (22, muzikant en punk liefhebber) naar beneden. Dan zie je de trotse vader naar voren komen. Als hij over zijn gezin praat, komt toch de allergrootste glimlach. Een glimlach die geen enkele baas hem kan geven. Het wordt dan ook snel duidelijk dat de “Badmuts”, waarvan ik dacht dat hij niets anders doet dan 24/7 setlisten volgen en posten, nog een heel ander, “echt” leven heeft, en daarin heeft Springsteen toch echt niet de hoogste prioriteit.

NIEUW:

Typisch iets wat je bij een Bruce Springsteen concert kan verwachten is de role-call. Het is een soort wie het eerst komt, wie het eerst maalt concept. Je naam wordt genoteerd en je krijgt een nummertje en daarmee wordt aangegeven wanneer jij naar binnen mag. Val alle concerten die ik meegemaakt hebt, wordt dit alleen gedaan bij Springsteen shows. Ik heb het nooit echt begrepen, maar Paulus legt uit wat de gedachte erachter is:

Supertip!

Op http://brucebase.wikispaces.com/ kan je alle setlists door de jaren heen, en nog veel meer extra’s vinden van Bruce Springsteen shows!

Mijn Bosstime is een website waar je je eigen Springsteen statistieken kan bekijken. Het is een database met alle optredens, nummers, stadia en tours van Nederland. Je voegt je eigen concerten toe waarbij je diverse statistieken gebaseerd op jou concerten worden berekend.

10 thoughts on ““White bolt of lightning”

    • De Rising was net uit toen ik een beetje in aanraking kwam met Springsteen. Heb het nummer vaak gehoord, maar nooit aandacht geluisterd. Daar is nu geen ontkomen meer aan!

      Heeft hij hem dit jaar niet gespeeld op Pinkpop?

    • Als je dit al geobsedeerd vindt, ben ik benieuwd wat je van mijn volgende posts gaat vinden. Badmuts valt dan in het niets! Ik zou hem dan ook niet geobsedeerd willen noemen, eerder ja, toch een fan die het ook als een hobby/spel ziet.

    • Ik zie dat je een blog hebt over boeken/lezen. Wist je dat er “boekenfans” zijn die van een bepaald boek, bijvoorbeeld alleen de eerste druk willen hebben? En dan in elke taal en land waarin het is uitgegeven. Dit heb je onder andere met de Harry Potter boeken destijds. Boeken liefhebbers kunnen ook heel fanatiek zijn!😉

  1. Badmuts … one of a kind!!! Obsessie? Wellicht… maar de vriendschap – onvoorwaardelijk – is het grootste goed van onze reizen amen! Grijze duif, badmuts, Dutchie… nee hoor: er is maar één naam die echt bij meneer past: goude hart.Gaaf stukkie!

Geef een reactie

